2 B Maatschappij en welzijn

Basisoptie Maatschappij en welzijn

Maatschappij en welzijn

WAT MAG JE VERWACHTEN?

Je maakt kennis met beroepen waarbij je zorgt voor je medemens: kinderverzorgster, gezinshulp en hulp in de bejaarden- of gehandicaptensector. De aandacht gaat zowel naar lichamelijke verzorging, gezonde voeding als naar de leef- en woonomgeving. Je leert hoe je moet omgaan met anderen en maakt kennis met de werking van en de zorg voor het totale lichaam (handen, voeten, haar, huid, gelaat, gebit, houding, …).

Je leert over de belangrijkste voedingsmiddelen, keukengereedschappen en -toestellen. Je leert zorgen voor de gezonde dagdagelijkse voeding. Eenvoudige, smaakvolle en betaalbare gerechten worden klaargemaakt en opgediend.

Daarnaast leer je een leefruimte onderhouden en zorg dragen voor kledij en textiel doordat je de etikettering voor het onderhoud en de stof kent. Ook het sorteren van de was, het wassen zelf, het plooien en het strijken van de eigen kledij krijgt aandacht. Bovendien mag je decoratieve werkstukjes maken.

Deze richting is echt iets voor jou als je..

• sociaal bent en mensen een goed gevoel wil geven;
  • graag samenwerkt;
  • je graag mensen helpt. Kinderen, ouderen of mensen met een beperking, je staat altijd voor iedereen klaar. Je wil hun dingen aanleren en hen motiveren;
  • de basis en verschillende aspecten van zowel lichamelijk welzijn als het mentale, sociale en pedagogische welzijn wil leren kennen;
  • geboeid bent door lichaamsverzorging;
  • houdt van lekker en gezond koken;
  • je mensen en hun gedrag wil observeren;
  • wil leren wat de mens en samenleving beïnvloedt;
  • communicatieve vaardigheden wil oefenen.

* Tijdens de BOOST-uren maken we ruimte vrij voor het individueel leertraject van elke student. Hier versterk of verdiep je jezelf in de leerstof van de basisvorming. Je leercoaches of de klassenraad zullen jou hierbij aansturen.

EEN GOEDE VOORBEREIDING OP

De meeste leerlingen studeren verder in het beroepsonderwijs, meestal in een studierichting die aansluit bij één van de beroepenvelden die ze leerden kennen in dit tweede jaar. De logisch aansluitende studierichting in de 2de graad BSO is 'Voeding-Verzorging'.