2 A Klassieke talen

Basisoptie Latijn

Latijn

WAT MAG JE VERWACHTEN?

Volgde je in het eerste jaar de keuze Latijn of  Latijn+? Merkte je dat klassieke talen jouw ding zijn? Wil je je verder verdiepen in de cultuur en geschiedenis van de oudheid om de hedendaagse maatschappij beter te begrijpen? Denk je graag na over Griekse en Latijnse teksten, en wil je met die teksten en de taal aan de slag, om zo ook je kennis van de moderne talen uit te breiden? Je las het goed, in het tweede jaar komt ook de Griekse taal met het sierlijke alfabet aan bod.

De optie Klassieke talen wil je via de studie van de taal binnenleiden in de boeiende wereld van de Romeinse letterkunde en beschaving. Onze eigen beschaving en onze hedendaagse samenleving zijn immers sterk beïnvloed door de Romeinse cultuur. We nemen je dan ook graag mee in de tijd en laten je genieten van activiteiten waarin de Oudheid weer tot leven komt.

De kennis van het Latijn zal je ook helpen om andere vreemde talen zoals Frans, Italiaans, Spaans … te leren en om moeilijke woorden in andere vakken te begrijpen.

Het instuderen van het vocabularium is bovendien een uitstekende training voor het geheugen en zal je Nederlandse woordenschat gevoelig uitbreiden. We geraken ook stilaan een stapje dichter bij ons uiteindelijke doel, nl. het lezen van authentiek Latijn. Door het maken van vertalingen krijg je een goed inzicht in de structuur van de taal, oefen je in nauwkeurig denken en redeneren en leer je de nuances van het Latijn omzetten in vlot en correct Nederlands.

Profiel

Deze richting is echt iets voor jou als je..

• in het eerste jaar goede resultaten behaalt voor Latijn en vlot overweg kan met het vertalen van Latijnse zinnen;
  • graag Latijnse teksten wil lezen en erover wil reflecteren;
  • de taal als systeem wil leren kennen, begrijpen en analyseren;
  • je taal- en leesvaardigheid wil aanscherpen;
  • interesse hebt voor de oude volkeren: hun taal, hun geschiedenis, hun cultuur.

* Tijdens de BOOST-uren maken we ruimte vrij voor het individueel leertraject van elke student. Hier versterk of verdiep je jezelf in de leerstof van de basisvorming. Je leercoaches of de klassenraad zullen jou hierbij aansturen.

EEN GOEDE VOORBEREIDING OP

Na het tweede jaar Klassieke Talen kan je elke richting van de tweede graad kiezen. Bij 'aanbod' vind je de brede waaier aan richtingen die onze school heeft terug.

Als je voor de richting Latijn kiest, houd je hoe dan ook alle doorstroommogelijkheden open. Van architect tot zoöloog: je kan verder studeren in alle studierichtingen. Je kan je dus volop bezighouden met wat jou nu interesseert, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over wat later nuttig zou zijn. De grote meerwaarde van het vak Latijn is dat je ongemerkt allerlei vaardigheden en culturele bagage oppikt.