2 A STEM-Wetenschappen

Basisoptie STEM-Wetenschappen

Stem-wetenschappen

WAT MAG JE VERWACHTEN?

STEM is de afkorting van ‘Science, Technology, Engineering and Mathematics’. In het Nederlands kunnen we dit vertalen als ‘natuurwetenschappen, technologie, ingenieurstechnieken en wiskunde’. De term wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar studierichtingen en beroepen waarin wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde een belangrijke rol spelen. Je gaat bij de vakken van de basisvorming dieper in op bepaalde leerstofonderdelen.

Leren onderzoeken vanuit je nieuwsgierigheid naar wetenschappelijke en technische thema’s, doe je hier. Daar hoort vanzelfsprekend ook bij dat je oplossingen voor problemen moet ontwikkelen, met intensief gebruik van ICT. Via opzoekwerk, proefjes, opstellingen, constructies… ontdek je het onderzoekend leren en verdiep je je in de wetenschap en technologie die gelinkt kunnen worden aan het dagelijks leven. Je wordt uitgedaagd tot zelfstandig werk en je krijgt moeilijkere opdrachten voorgeschoteld, zodat je het wetenschappelijk denkproces in de praktijk inoefent. In onze eigen digitale werkplaats – het Fluxlab – gebruik je computergestuurde machines voor projecten en leer je ideeën omzetten naar concrete prototypes.

Wil je meer te weten komen over het Fluxlab, neem dan alvast een kijkje op http://fluxlab.be/

Profiel

Deze richting is echt iets voor jou als je..

• interesse hebt in wiskunde, techniek en wetenschappen;
  • interacties tussen wiskunde, techniek en wetenschappen wil onderzoeken;
  • inzicht wil ontwikkelen in onderzoeks‐ en ontwerpmethoden;
  • wil informatie- en communicatietechnologie (ICT) leren gebruiken;
  • wetenschappelijke uitdagingen wil aangaan;
  • kritisch en oplossingsgericht aan de slag wil gaan.

* Tijdens de BOOST-uren maken we ruimte vrij voor het individueel leertraject van elke student. Hier versterk of verdiep je jezelf in de leerstof van de basisvorming. Je leercoaches of de klassenraad zullen jou hierbij aansturen.

EEN GOEDE VOORBEREIDING OP

Na het tweede jaar in de A-stroom, kan je doorstromen naar elke richting in de tweede graad. Bij 'aanbod' vind je de brede waaier aan richtingen die onze school heeft terug.